Ak podceníte to, čo ja považujem za najdôležitejšie, strávite hodiny nad niečim čo v konečnom dôsledku nebude mať žiaden pozivívny dopad. 

Ako to teda spraviť a čo považujem za bod číslo jedna, a v čom sa tento návod líši od ostatných sa dočítate v tomto článku:

Toto je podľa mňa bod číslo jeden, asi najdôležitejší – vyskladať kapsulu presne pre vás, čo nezahŕňa len vaše konfekčné veľkosti, poznanie strihov a farieb, ktoré vám slušia, ale najmä ide o zadefinovanie si svojho štýlu. Ak ho nemáte zadefinovaný, a lietate v tom, prvým krokom, ktorý vás na tejto DLHEJ ceste čaká, je vyskladanie moodboardu (koláž z inšpiračných fotografií). Toto obdobie môže trvať veľmi, veľmi dlho, ale nesmiete ho prekročiť ani podceniť. Radšej si dajte v kľude aj rok, kedy bude vznikať vaša identita a vy si budete upevňovať svoj pohľad na seba. Počas tohto obdobia sa budú vaše pohľady na módu a seba meniť, je to úplne normálne, a treba to rešpektovať. V praxi by ste mohli fungovať napríklad na Pintereste, zadáte kľúčové slová – napríklad street style a dodáte nejaké mesto, skúste street style Copenhagen, alebo Paris, uvidíte čo sa vám bude páčiť, a to si ukladáte do jedného albumu. Alebo sa môžete inšpirovať nejakou známou osobnosťou, zadáte jej meno plus “style” napríklad a môžete skrolovať do zbláznenia. 

 Po čase sa vám možno niečo prestane páčiť, aj to je úplne v poriadku, znamená to, že prechádzate vývojom a smerujete k výsledku, jupí! 

Je dosť možné, že v tomto procese budete už premotivovaní a nevydržíte nenakupovať, ale naozaj, skúste to potiahnuť. Dôležitá vec – ak ste predtým spadali do kategórie nákupných maniačiek, alebo vás krajšie povedané nakupovanie bavilo, budete to mať o to ťažšie, ale musíte vedieť jednu vec – ten pocit že potrebujete niečo kúpiť pominie. Často zaberá sa preorientovať na inú komoditu, napríklad potraviny, skúste hľadať nové a lepšie možnosti ako sa stravovať. Alebo zariaďovanie domácnosti. Prvé týždne sú najhoršie, a netýrajte sa pozeraním po eshopoch (a ak vám to doteraz nebolo jasné – do obchodného centra v tomto období – nemyslím obdobie „korona“ NECHODÍTE). Ale je to ako s každou závislosťou, zmierni sa to, a neskôr už na to nebudete vôbec myslieť. Odporúčam zrušiť odbery newsletterov. 

Koluje strašne veľa všelijakých návodov, ako si vyskladať šatník, čo tam zaručene mať, že musíte mať bielu košeľu, malé čierne, a šedý kostým. Nájdete množstvo koláží, všetky vyzerajú rovnako, a sú vyskladané bez akéhokoľvek sa zamyslenia nad osobnosťou človeka. Preto nikdy nebudú plniť zmysel kapsulového šatníka. Ale pojem kapsulový šatník sa dá vysvetliť rôzne, a pre niekoho nemusí znamenať, že by sa automaticky mal preorientovať na udržateľnú módu. Ak si ho vyskladáte dobre, prestanete nakupovať v takom množstve a už to môžeme počítať za veľký prínos. Ak vám to ale nebude stačiť, laťku udržateľnosti si nastavíte vy. Môžete sa zamerať na vyslovene udržatelné značky, a posunúť svoju kapsulu do vyššieho levelu, verte že aj ten pocit bude omnoho lepší. Navyše, tieto veci majú trochu vyššiu sumu, takže vás aj týmto donútia sa o ne starať tak, aby vydržali. Ja som skladala rôzne šatníky, ale vždy sa snažím implementovať udržatelnosť a ideálne aj lokálnosť.

Veľa krát sa stretávam s vašimi otázkami k lokálnemu dizajnu, takmer vždy sú plné obáv. Je to pochopiteľné, nie sme tu zvyknutí nakupovať v showroomoch, a ani si väčšina ľudí nevie predstaviť čo to obnáša. Druhá vec je ľudský faktor, to, že je takéto nakupovania dosť osobné je jasná vec, pre niekoho ale nie veľmi príjemná predstava. A potom, ešte strach z toho, že budete dotlačení do niečoho, čo ste vlastne až tak kúpiť nechceli, ťažko sa hovorí druhému do očí, nie, ďakujem, v klasických predajniach toto nikto nerieši, proklientský servis nula. Ale toho sa naozaj báť nemusíte, a väčšina dizajnérov vám splní čo vám na očiach uvidí. S reklamáciou je to veľa krát jednoduchšie v zmysle, že dizajnér si nemôže dovoliť vás neprijať a nevyhovieť, ak je jasné že ide o vadu, ktorú je normálne reklamovať.

No a ešte sa často stretávam s tým, že majú klienti pocit, že si nebudú vedieť tie veci kombinovať, a už nie medzi sebou. Minulý rok som vyskladala pre Slovak Fashion Council kapsulu plnú lokálneho dizajnu. Vymyslela som si ženu, ktorá pracuje na nejakej kreatívnejšej pozícii, a nepotrebuje nosiť kostým. Ženu, ktorá sa nebojí farieb ale stále zostáva umiernená v kombináciach, no i tak je každý outfit hravý. Táto kapsula je vyskladaná z 32 kusov, a vyšlo mi z nej viac ako 120 rôznych kombinácií, a tam som prestala, vyšlo by isto ešte o pár desiatok viac. Znamená to teda, že čím precíznejšie kapsulu vyskladáte, tým viac kombinácii dosiahnete.

takto vyzerá kapsula, ktorú som vyskladala pre SFC

A takto nejako by mohli vyzerať kombinácie:

Ak chcete dosiahnuť originálny šatník, ktorý vás vystihuje, nepotrebujete sa držať žiadnych zoznamov. Jediné čoho sa treba držať je váš moodboard, a vaše presvedčenie, prečo to robíte. Tie rána ktoré vás potom čakajú sú na nezaplatenie, tak vám držím palce, aby tento krok a aj všetky nasledujúce ( ďalšie postupy nájdete v nasledujúcich článkoch) boli čo najviac easy.

Ešte pár inšpirácií, toto sú pre mňa zjednotené štýly, nájdené osobnosti a ženy, ktoré vedia čo si majú obliecť:

Tilda Swinton

Kate Middelton

Victoria Beckham

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *